tisdag 4 oktober 2011

Kofta och byxor till dottern min

Det började med ett vackert handspunnet som min vän H har gjort och skickat mig från Tasmanien!
Jag stickade en sjalkrage (cowl på engelska) enligt ett mönster i The Knitter tror jag det var.

Den användes ett par gånger och var väl fin men jag tyckte inte att det mjuka garnet passade som krage, det  vek ned sig och kom inte till sin rätt.
Sjalen låg och skräpade bland andra sjalar och en dag insåg jag att bredden var ungefär lika som min dotters midjemått.


Maskor plockades upp och sjalkrage förvandlades till en kofta till Iris. Jag blev något litet irriterad när det turkosa garnet tog slut men jag har för lite tid till handarbete för att gnälla över det så jag tog lite blått och klart var det sedan med det projektet! Ibland måste man bara bli färdig med något...

Min dotter har ganska starka åsikter om kläder (redan nu) så vi får se hur hon tar till sig det här experimentet. Finns det rosa eller rött någonstans på plaggen så brukar det gå hem hos henne :)

Dessa byxor i tunn denim har rosa kant på insidan där resåren löper så de gillar hon - fast prickar gillar vi ju också hon och jag båda två!

Tyget och muddarna är från Stoff och Stil och mönstret har jag skapat själv genom att rita av en av hennes favvo-byxor. Vecken där knäna är har jag lagt till för lite extra rörelsevidd.

1 kommentar:

  1. Haha! Va coolt! Sag precis kragen pa Ravelry och nu sa sag jag att den blivit kofta! Tufft! Du ar sa himla smart Alma!!

    SvaraRadera