söndag 10 april 2011

Kombinera nytta med nöje!

Under en tjänsteresa på 2 dagar fick jag tillfälle att besöka Jönköping och Lidköping. I Jönköping har jag varit förut men Lidköping var en ny bekantskap! En trevlig sådan dessutom. Nu hade jag inte alls mycket tid - 2 timmar bara mellan incheckning och middag - men jag gick en runda på stan. Fina gamla hus och det var mysigt trots att det regnade. I min Iphone fick jag reda på att Rörstrand Center låg ett stenkast från gamla stan och hade öppet. Museidelen var bara öppen till 18 men jag hann in! Det var inte stort men charmigt och välskött.

Alla serviser fanns uppe, vissa är ju välbekanta och andra har man aldrig sett.

Andra fina saker, urnor och skålar och sånt.
Fastnade lite för den här orientaliska karaffen med muggar!
Tyvärr hann jag inte läsa ordentligt och jag hade velat ägna ytterligare ungefär en halvtimme åt museet.

Som bonus på resan kunde vi stanna till vid Hornborga-sjön en kort stund och höra 14 000 tranor och ett antal sångsvanar framföra sina vårkänslor. Det var roligt att ha fått se det där berömda fältet!

Med på resan hade jag ett litet korsstygnsbroderi och några få stygn blev det innan det var läggdags på hotell Läckö.

PS. Förresten ett väldigt charmigt hotell som drivs av ett äldre par. Han sköter receptionen och hon har hand om frukosten. I frukostmatsalen stod hennes fina samling av mjölkkannor i porslin! Tyvärr ingen bild på dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar