tisdag 3 maj 2011

Symöte - leksaksmat

Fortsättning följer på min strävan att utrusta min lilla tjej med grejer till hennes lilla leksakskök. Hon har fått en spis med ugn som vi hittade begagnat. I lördags var vi på Ikea och köpte kastruller och köksredskap. Så nu behöver hon lite att fylla kärlen med - jag började med korv och ägg till stekpannan:

Mönster till morötter och stekt ägg kommer från boken Tasty crochet.
Korven har jag bara virkat en "korv" i lagom tjocklek, la upp 5 - ökade till 10, virkade rätt längd och minskade ner. Sen drog jag fästtråden igenom och drog lite för att få till rätta korv-böjen.

När jag hade min pysselsöndag igår så hittade jag lite gamla filttyger i gömmorna. De passade perfekt till att sy ett par smörgåsar med ost, sallad och tomat. Inspiration hittade jag i bilden som visar vad som kommer i nästa nummer av Allt om handarbetes Sömnadsmagasin. Jag körde på utan att fundera så mycket och sicksackade glatt. Efter en stund insåg jag att det enklaste nog är att sy raksöm längs kanten och klippa ut formen sen. Tror till och med att jag läst tips på detta på Husmorsskolan. Nåja, ibland är tipsen långt bak i huvudet och man vill bara skapa! Det blev ganska fint såhär också...

Ja - min påsktupp är kvar framme för han är så fin och glad och jag nändes inte ställa undan honom med övrigt påskrelaterat. Han får stanna nån vecka till.

4 kommentarer:

  1. Vad bra det blev. Jag har virkat morötter och lite kakor till min tjej.

    SvaraRadera
  2. Så roligt att få dessa matvaror till sin spis! Önskar jag hade mer tålamod med virknålen. Och tack för länken till Virkpia där stod ju precis allt jag ville veta om disktrasor i Lin!

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Vad fint att du fortsätter fylla på leksaksskafferiet! Fiffigt sätt att göra korvarna på! Det är ju nästan lika roligt för mammorna som för barnen att utrusta leksaksköket;) Att sy tårtor är väldigt kul också. Då kan man använda gamla spetsbitar, , bandsnuttar tygblommor, pärlor och annat för att dekorera med.

    Stämmer det där med filten... att jag har tipsat om att klippa ut en del - lägga på en större bit - sy - och klippa efteråt. Tyckte själv att det var sånt lyft när jag kom på det knepet. Plötsligt blev det så lätt:)

    God kväll önskar Maja

    SvaraRadera